پیشگیری از کمردرد

اگر بدانیم چه موقع آسیب کمر شایعتر است بهتر می توانیم از بروز آن پیشگیری کنیم. در ابتدای صبح دیسکها حداکثر مایع را به خود جذب کرده اند،رباطها کشیده شده و انعطاف پذیری ستون فقرات کم است بنابراین در این زمان احتمال آسیب دیسک بیشتر است. در هنگام نشستن طولانی مدت نیز احتمال آسیب دیسک بیشتر است. بعد از فعالیتهایی که عضلات کمر خسته می شوند نیز احتمال درگیری دیسک و کمردرد بیشتر است.

هنگام صبح دیسکها دارای حد اکثر میزان مایع می باشند در عرض 30 دقیقه پس از بیدار شدن نیمی از آب خود را از دست می دهند. هنگام صبح فشار وارد بر دیسک با خم شدن تا 300 درصد و بر رباطها تا 80 درصد افزایش می یابد اما با گذشتن حدود نیم ساعت و کاهش آب دیسک، این فشار کم می شود. متخصصین طب فیزیکی نشان داده اند که با انجام دو دقیقه حرکات کششی نرمی رباطها تا حد زیادی افزایش می یابد. بنابراین ورزش کششی ملایم در صبح می تواند از درگیری دیسک پیشگیری کند.

باید توجه کرد که کم شدن بیش از حد آب دیسک نیز مشکل زا است که در آینده توضیح می دهیم. مثلا وقتی مدت طولانی می نشینیم، آب دیسک به مقدار زیادی کم می شود و رباطها به مقدار زیادی شل می شوند. این حالت نیز زمینه ساز آسیب کمر و دیسک است.

لذا از بلند کردن اجسام در هنگام صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت باید خودداری کرد.پشت سرهم نباید فشار سنگین بر ستون فقرات وارد شود.

باید بین فعالیتها به کمر استراحت داد

قوس مناسب کمر هنگام فعالیتها باید حفظ شود.برای بلند کردن اجسام باید نزدیک بدن باشند.

بیماران از ما می پرسند که کار سنگینی انجام ندادم و دچار کمردرد شدم

بسیاری از مواقع آسیبهای کمر در اثر آسیبهای جزئی است که در طول زمان به کمر وارد می شود ایجاد می گردد. بعنوان مثال یک سیم مسی را در نظر بگیرید، با یک بار خم و راست شدن مشکلی برای آن ایجاد نمی شود اما با خم و راست شدن مکرر در یک نقطه، سیم پاره می شود. وقتی فشار را به سیم وارد می کنیم سیم در جایی خم می شود که کمترین قدرت را دارد.

اگر اشکالی در بیومکانیک ستون فقرات باشد این محل ضعیف به مرور زمان دچار مشکل می شود و گاهی می بینیم که با یک عطسه یا خم شدن، فتق دیسک اتفاق می افتد .

خوابیدن: برای آنکه فشار کمتری به کمر وارد ت شود باید بر روی سطحی که نه زیاد سف یا زیاد نرم باشد خوابید. در صورت خوابیدن به پهلو لای زانو یک بالشت کوچک قرار دهید تا از خم شدن زانوی فوقانی جلوگیری شود. در خوابیدن به پشت، قرار داردن بالشت زیر زانو از فشار وارد به کمر جلوگیری می کند.